FinanceLab - Week 5 (hackaton)

30 mei 2024 - Zwolle, Nederland

Donderdag 30 mei 2024

Collegeweek

De aftrap van week 5 werd door Arthur gegeven d.m.v. een workshop "financiële businesscase" waarin verschillende financiële modellen werden gepresenteerd als essentieel onderdeel van de eindpresentatie en het opstellen van de business case, want ja, een oplossing van een probleemstelling dient niet alleen financieel haalbaar te zijn, maar dient tevens ook te zorgen voor een verbeterd bedrijfsresultaat, lees: het vergroten van de winst door meer afzet van met name de toebehoren bij de tackers: de nagels en nietjes.

Het hoofdgerecht van deze collegeweek was de "Hackaton" op Windesheim, waar alle teams de presentaties van de prototype aan zowel Alfa Accountants als Hanzestrohm/Hemmink (Joao Wuarbanaran - Productmanager Tools; Gerben van de Kolk - Manager Business Control en John Pannen - Directeur Financiën) gaven. Wederom met de bedoeling een eerste presentatie en indruk op het prototype te geven, maar vooral het opnieuw verzamelen van de broodnodige feedback. De verzamelde feedback draagt bij aan het verder ontwikkelen van het prototype(s).

Een hackathon is een evenement waarin mensen samenkomen om intensief samen te werken aan het ontwikkelen van projecten, vaak binnen een korte tijdsperiode (variërend van een halve dag tot meerdere dagen). Het woord "hackathon" is een samentrekking van "hack" (in de zin van snel en creatief programmeren) en "marathon" (een lange, intensieve inspanning).

Input voor de hackathon zijn, naast de canvassen, het interview, de diverse feedback momenten waaronder de Gallery Walk.

Tijdens een hackathon werken diverse professionals vaak in teams aan het oplossen van specifieke problemen, het creëren van nieuwe toepassingen, of het verbeteren van bestaande technologieën. Hackathons kunnen een breed scala aan thema's en doelen hebben, variërend van het ontwikkelen van nieuwe apps en games tot het oplossen van maatschappelijke problemen met behulp van technologie.

Team Omega

Door het verzamelen van extra tastbaar materiaal, zoals een bouwhelm, veiligheidshesje en een "look-a-like" tacker, maar ook het aanmaken van een verhuurwebsite voor Hemmink, hebben wij de presentatie van onze prototype meer body gegeven.

We hebben volop samengewerkt met design thinking om ons uiteindelijke prototypes te kunnen bouwen en oplossingen te ontwikkelen. Het hierbij creatief denken en het uitproberen van nieuwe ideeën dragen bij aan het optimaliseren van ons eindproduct: Bob de ZZP'er en zijn huurmogelijkheden voor het gebruik van Union-tackers en toebehoren.

De hackathon heeft bijgedragen aan het opdoen van meer (presentatie)ervaring, het leren van en met elkaar als studenten en het ontvangen van feedback vanuit de opdrachtgevers.

Reflectie

De hackathon vond ik een mooi moment om ons écht te presenteren in wie wij zijn, waar we voor staan en welke prototype de oplossing voor de probleemstelling van Hemmink is. Het was mooi om te zien dat een ieder zich hard maakte om in de eigen creativiteit en mogelijkheden mee te denken, mee te helpen en mee te presenteren om Team Omega in een goed daglicht te zetten. Ook de samenwerking met andere teams vond ik erg waardevol: Van het uitprinten van een flyer, tot het bijwonen van andere presentaties en van het geven van feedback tot het ontvangen hiervan. Al met al een afrondende periode dat we als team heel veel met elkaar hebben samengewerkt en met andere teams hebben kennisgemaakt. Dit draagt m.i. bij aan meer verdraagzaamheid in de collegebanken i.p.v. de kenmerkende bekende groepjesvorming.

Jouw reactie